درباه چاقی چه میدانیم؟

امروزه درباره سبک زندگی و وزن ایده آل و تناسب  اندام همه جا صحبت میشود و هر ورز ما در بمب باران تبلیغاتی صدها شرکت و سازمان قرار داریم که با آخرین شگردها سعی در معرفی الگوها و راهکارهای خود جهت رسیدن به اندام ایده آل هستند

ولی سئوال واقعی اینجاست وزن سلامت و اندام متناسب برای هر شخص چه میتواند باشد

چاق بودن یعنی اینکه شما در بدن خود مقدار زیادی چربی انباشته و احشایی دارید، که باعث بخطر افتادن سلامتی شما می شود. داشتن توده چربی زیاد در بدن می تواند باعث بیماریهایی از جمله، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، فشارخون بالا، آرتروز، سکته قلبی و مغری و ناتوانی جنسی و … شود.​

بهمین دلایل حتی اگر شما احساس بدی بخاطر چاقیتان ندارید، اما باز هم باید به فکر کاهش وزن کم خود باشید. درست است که تغییر عادات غذایی و ورزش سخت است، اما با برنامه ریزی متعهدانه شما می توانید این کار را در زمان مناسب انجام دهید.

دلایل چاقی چیست؟

چاقی بیماری عصر تکنولوژی است که فقط یک دلیل یا یک درمان مشخص ندارد. شما زمانی چاق می شوید که بدنتان کالری بیشتری از آنچه میسوزاند،میگیرد. اما دلایل مهمی از جمله موارد زیر در چاقی و یا میزان کالری ای که دریافت می کنید، تاثیر دارد:

  • خوردن بیشتر از حد نیازبدن شما.
  • سبک زندگی، وسایل جدید از جمله، آسانسور، اتومبیل و پله ای برقی فعالیت بدنی ما را کم کرده است. 
  • ژن ها، اگر یکی از والدین شما چاق است شما ۳ برابر بیشتر از سایر افراد با والدین متعادل، احتمال چاق شدن  را در خود دارید.
  • خانواده و دوستان، اگر در جمعی هستید که زیاد غذا می خورند، میان وعده های زیادی مصرف می کنند و کم تحرک هستند، شما بعد از مدتی هم مانند آنها می شوید.

سایر عواملی که می تواند بر وزن شما تاثیر بگذارد 

  • اعتماد بنفس پایین، چاق بودن و یا  اضافه وزن داشتن می تواند اعتماد بنفس شما را پایین آورده و شما را برای فرار از مشکلاتان به خوردن بیشتر تشویق کند. همچنین شکستهای پیاپی در رژیم غذایی و لاغری هم یکی از دلایل کاهش اعتماد بنفس و افتادن در دام چاقی است.
  • نگرانی های احساسی، مشکلات روحی روانی از جمله استرس، وسواس،اضطراب یا بیماری هایی چون افسردگی می تواند باعث گرایش به پرخوری شود. بعضی از افراد برای آرام شدن و یا دوری از وظایف و مشکلات و یا فراموش مشکلات رو به پرخوری می آورند.
  • ضربه روحی، عوامل ناراحت کننده از جمله تجاوزجنسی ، جسمی ، روحی و یا از دست دادن والدین در دوران کودکی یا مشکلات زناشویی و خانوادگی می تواند محرکی برای پرخوری باشد.
  • الکل(یا آبجو) کالری بسیار بالایی دارد.
  • داروها و یا بیماریها، بعضی از بیماری ها و یا داروها می توانند چاق کننده باشند بیماریهایی از جمله، سندرم کوشینگ یا کم کاری تیروئید و دارو هایی مانند، داروهای ضدافسردگی و کورتیکواستروئیدها می توانند چاق کنند باشد.

درمان چاقی

برای درمان چاقی و لاغر شدن می بایست تمرکز بر سلامتیتان باشد نه لاغر شدن. بجای تمرکز بر رژیم غذایی  تمرکزتان بر تغییر سبک زندگی به شیوه ای جدید که سلامتی شما را بهبود بخشد و باعث حذف عاداتی که منجر به چاقی شما شده است شود، باشد. برای کاهش وزن شما باید کالری بیشتری از آنچه دریافت می کنید بسوزانید، برای رسیدن به این هدف شما می توانید با خوردن غذاهای سالم و کم کالری و افزایش تحرکتان کالری بیشتری از آنچه دریافت می کنید بسوزانید. بیاد داشته باشید که قدمهای کوچک و آهسته خیلی با ارزش اند و آنها را نادیده نگیرید، کاهش ۱۰ درصد از وزنتان می تواند روی سلامتی شما اثر داشته باشد. بیاد داشته باشید افرادیکه تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی خود را به آهستگی انجام می دهند و به این تغییرات پایبند بیشتر از افراد دیگر شانس لاغر شدن دارند.

آیا دمنوشها میتوانند ما را لاغر کنند؟

نه دمنوشها و نه هیچ سیستم درمانی دیگری به تنهایی شما را لاغر نمی کند،زیرا تمام سیستمهایی که بر اساس لاغری مبتنی بر سلامت هستند.صرفا کمک کننده در جهت افزایش متابولیسم و جذب مواد مغذی و چربی سوزی هستند و سیستمی که بدون ورزش و رژیم غذایی منطقی باعث لاغری شما گردد حتما به سلامتی شما در دراز مدت صدمه خواهد زد. و عوارضی همچون بیماری های کبدی،عروقی و سرطان را ایجاد خواهد نمود.

برای مشاوره با ما تماس بگیرید09125941303

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *